تصاویر خبری روستای سنو
براکوه گناباد

چند تا تصویر جدید تصاویر از میوه ها تصاویر از میوه ها حضور نماینده منتخب در روستای سنو گوشه کنار روستا چهره های اشنا94 تصاویر هوایی زعفران94 عکس محرم محرم1394 چهره ها اشنـــــــــــــــــــا تصاویر بهاری تصاویری از مردم روستا جشن انقلاب طبیعت بهمن ماه93 بهسازی جاده روستا


معرفی کلی روستا
 گرد اورنده :اصغر صادقیان 

موقعيت:

   روستاي سنو از روستاهاي براكوه از بخش كاخك شهرستان گناباد مي باشد كه در عرض جغرافياي 34 درجه و18دقيقه  و طول جغراقيايي 58درجه و26دقيقه قرار گرفته است . اين روستا در غرب گناباد و در ارتفاع 1445 متر از سطح دريا و در شرق رشته كوه بين فردوس و گناباد قرار دارد.

فاصله آن از مركز شهرستان 25 كيلومتر ، از مركز بخش 37 كيلومتر ، از راه شوسه گناباد بجستان 14 كيلومتر مي باشد.

اي روستا از سمت شمال به ديمزارها و اراضي كشاورزي ، از سمت جنوب به كوه كمر زرد و روستاي موسيرز ، از سمت غرب به اراضي نوده مير محراب ، از سمت شرق به اراضي روستاي گوهر دشت محدود مي شود.

پيشينه تاريخي روستا:

آثار وابنيه تاريخي به جاي مانده از قديم و همچنين حكايتهاي تاريخي پيرامون اين روستا قدمت آن را به بيش از 1200 سال قبل  مي رساند . آنچه كه در طول تاريخ اين روستا را متمايز از ساير نقاط تاريخي كشور قرار داده است آب فراوان و چشمه معروف آن مي باشد . حكايتهاي تاريخي پيرامون آب سنو دليل بر شهرت و اهميت آن در گذشته تا به امروز بوده است به طوريكه وقتي طاهر آب شناس از اين منطقه عبور كرده است به همراهان گفته است زودتر از اينجا برويم و او در جواب علت آن گفته است كه اگر گناباد خراب شود يا بوسيله باد خواهد بود يا طغيان آب چشمه سنو.

يكي از علماء گناباد به نام حاج شيخ محمد حسين افصحي صدر المتكلمين در دست نوشته اي اشاره مي كند نادر شاه موقعي كه از كوير طبس با لشكر خود براي دفع افاغنه  مي گذشت به جهت سياحت كوه و آب سنو با  طاهرسر مقني آن روز به گناباد وسنو آمد.

در جايي ديگر آمده است كه سلطان سلجوقي ( 950 سال قبل) كه به انگيزه ملاقات با نخست وزير محبوبش با گروهي به گناباد آمده بود به همراهي ابو منصور به ديدن كوه سنو و آن مظهر آب كه از سنگلاخ كوه به شدت بيرون مي آمد رفت و به خاطر حضور ابومنصور ماليلت ديواني تمام جنابد را بخشيد.

بنابراين ترديدي نيست كه در يك منطقه، نخستين روستاها در مستعدترين نقاط آن بوجود آمده اند يعني جاهايي كه بهره برداري از آب سهل تر و به زير كشت بردن زمين مستلزم كار كمتر و بازده بهتري بوده است .عوامل طبيعي كه در ساخت وشكل گيري روستاي سنو موثر بوده اند عبارتنداز:

الف:چشمه هاي پرآب روستا وقنات قديمي آن كه آب مورد نياز اراضي كشاورزي دامداري وشرب را تامين مي كند بطوريكه اولين منازل روستا در اطراف مظهر قنات شكل گرفته اند .

ب- وجود زمينهاي هموار ومستعد كشاورزي كه با كشت محصولي پر درآمد نظير زعفران همراه است.

ج ـ آب و هواي مناسب و مستعد و معتدل پايكوهي كه سبب جذب جمعيت شده است.

از طرف ديگر نقش عوامل انساني ـ تاريخي را كه در ساخت روستا موثر بوده اند نبايد از نظر دور داشت.

جاذبه هاي تاريخي و گردشگري روستاي سنو 

در روستاي سنو و اطراف آن آثار تاريخي و جاذبه هاي طبيعي و آداب و رسوم فراواني وجود داردكه در صورت معرفي آن مي تواند  نقش بسيار زيادي در جذب گردشگر داشته باشد .

جاذبه هاي طبيعي:

تنگل سنو ـ تنگل كيساب ـ دره نخو ـ سر آسياب ـ چشمه سنو

جاذبه هاي تاريخي:

آسياب هاي آبي (7مورد)-برج دوطبقه حصارده –مسجد جامع ومسجد امام خميني كه هردو تخريب گرديد.

آب انبار دوشيره آب انبار كربلائي حسنعلي ـ منزل حاج محمد حسن قهرماني ـ منزل ميرزا احمد حسيني ـ منزل ميرزا حسن ـ سنگ نگاره گوهر دشت ـ حمام تاريخي

آداب رسوم:

مراسم بلغور پزان ـ مراسم چراغ عصاـ مراسم كله خري ـبازيهاي محلي و...

 

نتيجه گيري وپيشنهاد

  روستاي سنو ومناطق همجوارآن به دليل پيشينه تاريخي خود ، آب فراوان ،غار عظيم چشمه سنو،دهها جاذبه تاريخي و... هر ساله خصوصا در ايام نوروز وتابستان پذيراي خيل عظيم مشتاقان طبيعت مي باشد اما بدليل عدم آماده سازي زيرساختهاي لازم از قبيل راه دسترسي مناسب به قسمتهاي سرسبز وخوش آب وهوا ،نبود طرح گردشگري ،كمبود امكانات رفاهي و...متاسفانه نتوانسته آن طور كه بايد وشايد به حق خود برسد كه جادارد مسئولين ذيربط ضمن تهيه طرحهاي گردشگري وهمچنين مرمت آثار تاريخي منطقه نسبت به احيائ جايگاه تاريخي ومنحصر به فرد روستاي سنو اقدام كنند.




نویسنده : علی علیمرادی تاریخ :



تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به تصاویر خبری روستای سنو مي باشد.